تبلیغات
آذربایجان،آنا وطن - مطالب تیر 1389
قالب وبلاگ قالب وبلاگ

آذربایجان،آنا وطن
 
qaflansəsi- قافلان سسی به علت تغییر آى پى صحفه اول وبلاگ توسط مخابراط دسترسى حتى با فیلتر شكن ممكن نیست،براى

به وبلاگ من خوش آمدید
 

مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی تعیین شد؛ سردار پاسدار محمدحسین جعفری
 

مدیرعامل باشگاه 
تراکتورسازی تعیین شد؛ سردار پاسدار محمدحسین جعفری

سردار “ محمدحسین جعفری” به عنوان مدیرعامل باشگاه فرهنگی و ورزشی تراکتورسازی تبریز تعیین و به زودی مراسم معارفه وی برگزار می شود.


به گزارش سانا از ارک قالاسی سرپرست موقت این باشگاه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، با تایید خبر فوق، تصریح کرد: فرد مورد نظر به عنوان مدیرعامل باشگاه مشخص شده اما تا زمانیکه مراسم معارفه برگزار نشود، چیزی قطعیت نمی یابد.


جمشید خطیبی اضافه کرد: سردار جعفری جزو افراد ورزشی به شمار رفته و از نیروهای بومی استان می باشد.


 وی ادامه داد: همزمان با معرفی اعضای هیات مدیره باشگاه فرهنگی و ورزشی تراکتورسازی تبریز، مدیرعامل جدید باشگاه نیز معرفی خواهد شد.

مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی تعیین شد؛ سردار پاسدار محمدحسین جعفری
 

مدیرعامل باشگاه 
تراکتورسازی تعیین شد؛ سردار پاسدار محمدحسین جعفری

سردار “ محمدحسین جعفری” به عنوان مدیرعامل باشگاه فرهنگی و ورزشی تراکتورسازی تبریز تعیین و به زودی مراسم معارفه وی برگزار می شود.


به گزارش سانا از ارک قالاسی سرپرست موقت این باشگاه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، با تایید خبر فوق، تصریح کرد: فرد مورد نظر به عنوان مدیرعامل باشگاه مشخص شده اما تا زمانیکه مراسم معارفه برگزار نشود، چیزی قطعیت نمی یابد.


جمشید خطیبی اضافه کرد: سردار جعفری جزو افراد ورزشی به شمار رفته و از نیروهای بومی استان می باشد.


 وی ادامه داد: همزمان با معرفی اعضای هیات مدیره باشگاه فرهنگی و ورزشی تراکتورسازی تبریز، مدیرعامل جدید باشگاه نیز معرفی خواهد شد.

مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی تعیین شد؛ سردار پاسدار محمدحسین جعفری
 

مدیرعامل باشگاه 
تراکتورسازی تعیین شد؛ سردار پاسدار محمدحسین جعفری

سردار “ محمدحسین جعفری” به عنوان مدیرعامل باشگاه فرهنگی و ورزشی تراکتورسازی تبریز تعیین و به زودی مراسم معارفه وی برگزار می شود.


به گزارش سانا از ارک قالاسی سرپرست موقت این باشگاه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، با تایید خبر فوق، تصریح کرد: فرد مورد نظر به عنوان مدیرعامل باشگاه مشخص شده اما تا زمانیکه مراسم معارفه برگزار نشود، چیزی قطعیت نمی یابد.


جمشید خطیبی اضافه کرد: سردار جعفری جزو افراد ورزشی به شمار رفته و از نیروهای بومی استان می باشد.


 وی ادامه داد: همزمان با معرفی اعضای هیات مدیره باشگاه فرهنگی و ورزشی تراکتورسازی تبریز، مدیرعامل جدید باشگاه نیز معرفی خواهد شد.

sana:سردار “ محمدحسین جعفری” به عنوان مدیرعامل باشگاه فرهنگی و ورزشی تراکتورسازی تبریز تعیین و به زودی مراسم معارفه وی برگزار می شود.


به گزارش سانا از ارک قالاسی سرپرست موقت این باشگاه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، با تایید خبر فوق، تصریح کرد: فرد مورد نظر به عنوان مدیرعامل باشگاه مشخص شده اما تا زمانیکه مراسم معارفه برگزار نشود، چیزی قطعیت نمی یابد.


جمشید خطیبی اضافه کرد: سردار جعفری جزو افراد ورزشی به شمار رفته و از نیروهای بومی استان می باشد.


 وی ادامه داد: همزمان با معرفی اعضای هیات مدیره باشگاه فرهنگی و ورزشی تراکتورسازی تبریز، مدیرعامل جدید باشگاه نیز معرفی خواهد شد.





طبقه بندی: اخبار،  ورزشی، 
نوشته شده در تاریخ 1389/04/26 توسط blogçi
download

فرمت:.mp3

حجم:k۴۴۹۶ 






طبقه بندی: تاریخ فراموش شده ی آذربایجان؟؟؟،  دانلود، 
نوشته شده در تاریخ 1389/04/26 توسط blogçi
كیتابین آدی: بابك خرمدین یا بای بك شامانیست 

بیچیم: jar

دیل: فارسجا

اؤلچوسو: 279kbs

یوكله yüklə





طبقه بندی: تاریخ فراموش شده ی آذربایجان؟؟؟،  دانلود، 
نوشته شده در تاریخ 1389/04/26 توسط blogçi
كیتابین آدی: ترکان سومر،بانیان تمدن بشری

اؤلچوسو: 190kbs

یوكله yüklə





طبقه بندی: تاریخ فراموش شده ی آذربایجان؟؟؟،  دانلود، 
نوشته شده در تاریخ 1389/04/26 توسط blogçi
كیتابین آدی:امپراطوری ترک ماد

اؤلچوسو:  212kbs

یوكله yüklə





طبقه بندی: تاریخ فراموش شده ی آذربایجان؟؟؟،  دانلود، 

 ·     14/15/3/1389 صعود همنوردان قافلان داغی به اشترانکوه به همراهی چند تن از همنوردان گروه 

 ·   کوه پیمایی مسیر طارم - ماسوله  با مشارکت همنوردان عزیز آران و بیدگل ( مشروح گزارش و عکسها درمنوی ( گزارش های صعود ) 

 ·   تمرین در صخره های طبیعی اطراف میانه ( گئچیلیک) صبح روزهای 14 و 15 خرداد توسط همنوردان گروه به سرپرستی ( شهریار قره داغی )

 ·      7/3/1389 صعود بانوان کوهنورد استانهای آذربایجان و زنجان به قله 2800 متری چینیر از ارتفاعات بوزقوش میانه ( منطقه حاسار میدانداغی ) منتخب عکسهای صعود در گالری تصاویر - ضمنا در این صعود 5 تن از اعضا گروه (شمس - شیخ الاسلامی - خاتمی فر - شاطری ) نیز همکاری مستقیم داشتند.

·        همزمان با صعود سراسری به چینیر تعدادی از همنوردان نیز در قالب گروه 15 نفره به سرپرستی محمدرضا شاهمحمدی مسیر زیبای زرج آباد را طی کردند

·        صعود به قله 2900 متری تكه قایاسی زنجان  (24/2/1389)

·        كوهپیمایی مسیر زیبای روستای كیسه یین تا نصیر آباد و صعود به قله 2187 متری  چراغ مردان توسط 14 نفر از اعضا گروه  (عكسها در گالری عكس)  (17/2/1389)

·         صعود به قلعه زیبا و تاریخی ضحاک هشترود (عكسها در گالری عكس) (3/2/1389)

            صعود به گئچیلیك توسط اعضا صبح روزهای جمعه

·         شرکت اعضا گروه در همایش کویرنوردی کویر مرنجاب ( کاشان)  (27 فروردین) 

·         صعود به گئچیلیك و اجرای برنامه جشن كوهنوردی در دامنه زیبای آن در جمعه آخر سال 1389 ( برای دیدن تصاویر به گزینه  گالری عكس بروید )

·         تهیه و تنظیم برنامه 6 ماهه اول 89  گروه با حضور كمیته فنی و اعضا هیئت مدیره و پیشكسوتان كوهنوردی میانه  در دفتر گروه  

·         اولین صعود ( كوهپیمایی ) سال خط الراس گوی اوكوز – گئچیلیك 20 فروردین با حضور 26 همنورد.

·         شركت در مراسم روز درخت كاری در دامنه گئچیلیك  .

  جشن بزرگ كوهنوردان و دوستداران طبیعت در دامنه گئچیلیك - آخرین جمعه سال ساعت 7 صبح 28 اسفند 

گزارش تصویری از مراسم جشن سال پیش 1387 :

عکسها و گزارشات کامل برنامه ها




طبقه بندی: ورزشی،  اخبار،  فرهنگی و هنری و اجتمایی، 
نوشته شده در تاریخ 1389/04/25 توسط blogçi
سلام دوستان

دیروز در خیابان ونک و در خیابان ولیعصر تهران جلو پارک ساعی چندتا پسر کاغذ به مردم می دادند من هم گرفتم متن این بود که از طرفداران پرسپولیس خواسته شده بود روز 5 مرداد به آزادی بیان تا ورزشگاه پر شه واسه تماشاگران تراختور جا نباشه همون سهم مهمان رو داشته باشن
دوستان اونا کارای اطلاع رسانی و تبلیغ تیم رو شروع کردن

ما هم اطلاع رسانی رو شروع کنیم ما باید حداقل 30 هزار نفر در آزادی باشیم بودن ما در بازی اول واسه تیم خیلی روحیه بخشه
کاری نکنیم که دشمنا بگن دیدین اینا تماشاگراشون فقط یک فصل زیاد بود
از تمامی دوستان خواهش دارم هر فامیل یا دوست ( آشنا ) در تهران دارن یا نزدیک به تهران باهاشون تماس داشته باشن که بیان واسه تراختور
اینا ( طرفدارای پرسپولیس ) می خوان مثلا به همه ثابت کنن که آمار سال پیش 90 درست بوده
دوستان امروز 25 هستش یعنی 10 روز تا بازی موند ما باید کار اطلاع رسانی و تبلیغ رو شروع کنیم
خدا نکرده تو آزادی نبینیم که 5000 تماشاگر فقط داریما

هفته اول هفته تماشاگران تراختور و حماسه ی دیگر ماست



طبقه بندی: اخبار،  ورزشی،  فرهنگی و هنری و اجتمایی، 
نوشته شده در تاریخ 1389/04/25 توسط blogçi

ای عزیز٬ ندانم که عشق خالق گویم و یا عشق معشوق.عشق ها سه گونه آمد٬ اما هر عشقی درجات مختلف دارد:عشقی صغیر است و عشقی کبیر و عشقی میانه .عشق صغیر ٬عشق ماست با خدای تعالی. وعشق کبیر٬عشق خداست با بندگان خود. عشق میانه ٬دریغا نمی یارم گفتن ٬که بس مختصر فهم آمده ایم.

آنچه آمد بخشی از تمهیدات عین القضات همدانی است که در کتاب ادبیات فارسی ۲ دوره پیش دانشگاهی علوم انسانی در بخش عرفان و تصوف ذکر شده است .

همان طور که می بینیم عین القضات در این عبارت عشق را به سه نوع یا سه درجه تقسیم کرده است و عشق صغیر و کبیر را توضیح داده است ٬ اما عشق میانه را ناگفته باقی گذاشته و معتقد ایت که درک آن برای هرکس امکان پذیر نیست .راستی این عشق میانه چیست که عین القضات از بیان واضح آن خودداری کرده است؟

یکی از کتاب های کمک  آموزشی این عشق را عشق بندگان خاص خدا به خداوند گرفته است ٬اما در این صورت عشق میانه ٬ گونه ای از عشق صغیر می شود ونمی توان آن را تقسم بندی جدیدی در کنار عشق صغیر و کبیر قرار داد .دوستی نیز معتقد بود که این عشق همان عشق زمینی یا عشق انسانها به یکدیگر است که به نظر عین القضات به یاری آن می توان به عشق حقیقی و الهی رسید و دلیل این که عین القضات از توضیح آن خودداری کرده فضای اجتماعی آن زمان و تعصبات حاکم بر جامعه  بوده است  که عین القضات و بسیاری از عرفای دیگر را به سکوت وادار می کرد.  

راستی نظر شما چیست؟ به نظر شما عشق میانه کدام عشق است؟





طبقه بندی: مشاهیر، 


آتش بــزنم بســـوزم این مذهب و کــــیش

عشقــت بنــهم بجــای مذهب در پــــــیش

تا کی دارم عشــق نهـــان در دل خویــش

مقصود ِ رهم تویی ،  نه  دینست  و   نه  کـیش

ابوالمعالی ابن ابی بکر عبدالله بن محمد بن علی بن علی المیانجی مشهور به عین القضات هــمــدانــی می باشد.

وی در سال ۴۷۶ (۱۰۹۷ میلادی) در میانه متولد شد، دوران نوجوانی خود را در خراسان، نزد فیلسوف و دانشمند بزرگ، عمر خیام نیشابوری و استادانی چون محمد حِمَویه گذرانید و آموزش دید.

در نوجوانی به فراگیری دروس دینی روی آورد. هم زمان با فراگیری دانش زمانه ی خود، به کنکاش و بررسی ادیان پرداخت و در روند جستجوگری‌های خویش،  باورهای ایمانی خویش را مورد تجدید نظر قرار داد.

او به علوم ریاضیات و ادب و فقه و حدیث و کلام و فلسفه و تصوف و عرفان تسلط کسب کرده و به سبب تبحری که در فقه بدست آورد عنوان قاضی و مدرس هم یافت. وی تا بیست و یک سالگی در علم کلام بیش از سایر علوم زمان خود تعمق نمود، اما این علم نه تنها او را سیراب نکرده بلکه او را پریشان تر از قبل به وادی سرگردانی کشانید، تا اینکه مطالعه آثار امام محمد غزالی او را از گمراهی نجات  بخشیده است.

خود ایشان نقل کرده است: « بعد از آنکه از گفتگوی علوم رسمی ملول شدم به مطالعه مضنفات حجةالاسلام اشتغال نمودم. مدت چهار سال در آن بودم و چون مقصود خود را از آن حاصل کردم، پنداشتم که به مقصود واصل شدم و نزدیک بود که از طلب بازایستم و بر آنچه حاصل کرده بودم از علوم اقتصار نمایم. مدت یکسال درین بماندم، ناگاه سیدی و مولائی الشیخ الامام سلطان الطریقة احمد بن محمد الغزالی به همدان که موطن من بود تشریف آورد. در صحبت وی در بیست روز بر من چیزی ظاهر شد که از من و ما غیر خود هیچ باقی نگذاشت و مرا اکنون شغلی نیست جز طلب فنا. »

عین‌القضات ، در سن ۲۴ سالگی، مشهورترین کتاب فلسفی خویش “ زُبدَة الحقایق”(زبده) را به نگارش در آورد. گرچه سلطه ی فقها و متعصبان زبان می برید و گلو می درید اما او با شهامت می نوشت:

کجاست محرم رازی که یک زمان .دل شرح آن دهد که چه دید و چه ها شنید.

عین القضات اندیشمند و روشنگری ست آزادیخواه. می گوید: « آزادی را به انسان بسته اند، چنان که حرارت را به آتش.»

با تابیدن نور دانش و جستجو، در ده ی پایان عمر کوتاه اش، به این اندیشه رسید که ، برهان‌های برآمده از خرد را به جای پیش انگاره های مذهبی بنشاند. او تبلیغات مذهب را  دام و فریب می‌نامد.

مهراب جهان، جمال رخساره ی ماست

ســلــطـان جـهان این دل بیچاره ماست

شور و شر و کفر و توحــیـــد و یقین

در گوشه ی دیده های خون باره ی ماست

نوشته‌های عین القضات

«رساله‌ی لوایح»، «یزدان شناخت»، «رساله‌ی جمالی»، «تمهیدات» یا «زبدة الحقایق» ‌و نامه‌‌های بسیار در این شمارند و بی شک نوشته‌‌ها و یادداشت‌هایی بسیار نیز برای همیشه از میان رفته‌اند.

نجیب مایل‌هروی در باب آثار عین القضات همدانی می‌گوید: آنچه آثار قاضی- خصوصا تمهیدات و مکتوبات و شکوی‌الغریب- را سزاوار ستایش می‌سازد این است که او در این آثار خصوصی‌ترین تجربیات عرفانی‌ی خویش را بازگفته است، حتا تجربه‌هایی که دیگر مشایخ صوفیه آنها را جزو “اسرار” می‌دانسته‌اند.

عین القضات و عرفان نظری

وی و ابن عربی اندلسی و شیخ محمود شبستری از پیشگامان تقریر و بیان جنبه نظری تصوف اسلامی بوده اند و ابوحامد غزالی و شیخ شهاب الدین سهروردی و مولانا جلال الدین بلخی، جنبه علمی آن را تبیین نموده اند.

یکی از محققین معاصر، معتقد است که عین القضات پایه گذار عرفان نظری و حکمت عرفانی است، نه ابن عربی و با آوردن جملاتی از کتاب تمهیدات به اثبات این نظریه می پردازد. آنجا که عین القضات می گوید: قرآنی هست ورای کاغذ و سیاهی و سپیدی و همچنین است «محمد (ص) را دستی و پایی و تنی و آن محمد (ص) نیست، ورای آن محمد (ص) است» این موضوع نشان می دهد که عین القضات از پیشروان عرفان نظری است.

اندیشه های عرفانی عین القضات

در کشف حقیقت و حالات عشق

عشق به عنوان یکی از مواضیع اساسی عرفان اسلامی، رکن اصلی فکری قاضی به شمار می رود و به همین خاطر بود که صوفیه از او با تعابیری چون شیخ العاشقیت، سلطان العشاق و امثال آن یاد کرده اند. در نظر قاضی عشق مذهب مشترک بین خدا و انسان است.

عشق چیست؟

گفته اند: عشق افراط در محبت است و آتشی که در دل عاشق حق می افتد و جز حق را می سوزاند: این عشق امری الهی است و آمدنی است نه آموختنی.

بزرگان عرفا، از عشق و معانی آن بسیار سخن گفته اند.

عشق از دیدگاه قاضی غیرقابل بیان است و جز به رمز از آن نمی توان سخن گفت.

به اعتقاد او « دیوانگی عشق بر همه عقل ها فزون آید، هر که عشق ندارد، مجنون و بی حاصل است، هر که عاشق نیست خودبین و پرکین باشد و خود رای، بود عاشقی بیخودی و بی راهی باشد»

در عشق قدم نهادن،‌ کسی را مسلم شود که با خود نباشد، و ترک خود بکند و خود را ایثار عشق کند. عشق آتش است، هرجا که باشد جز او رخت دیگری ننهند. هرجا که رسد سوزد و به رنگ خود گرداند کار طالب آن‌ست که در خود،‌ جز عشق نطلبد. وجود عاشق از عشق است، بی‌ عشق چگونه زندگانی؟ »

و چه این بیان به نگرش «اریک فروم» در «هنر عشق ورزیدن» نزدیک است که می گوید:

«عشق پاسخی ست به پرسش وجود انسان.»

اریک فروم، همانند عین‌القضات، عشق را فدا کردن می‌‌نامد، اما درست به برداشت وی نه مجنون وش و خود-آزار، بلکه آن فدایی که نه «ترک چیزها و محروم شدن و قربانی گشتن.» و چنین از گذشتن از خویشتنی ست که «فضیلت» و «برترین برآمد انسانی‌اش می‌نامد. عشق نیرویی‌ست تولید گر عشق. به بیان کارل مارکس، «عشق را تنها می‌توان با عشق مبادله کرد.» و در چنین مبادله‌ای ست که اصالت فردی در باز تولیدی انسانی به برآیند پیوند‌ها تکامل می‌یابد.

بر خاست خروش عاشقان از چپ و راست

در  بتکده  امروز  ندانم   که    چه   خاست

در بتکده    گر  نشان  معشوقه ی  ماست

از  کعبه    به  بتخانه   شدن   نیز   رواست

عین القضات همدانی نیز چون دیگر سالکان طریقت بر اهمیت دعا و ذکر واقف بود و مریدان و شاگردان خود را مدام به آن توصیه می کرده است.ذکر « لا اله الا الله» از جمله ذکرهایی است که قاضی شاگردانش را تشویق به پیوسته گفتن آن می نماید و می گوید که «پس از طی مقاماتی، با اعراض از همه چیز، جز «هو» نشاید گفتن»

جستجو در حروف مقطعه قرآن

حروف مقطعه ابدای بیست و نه سوره از قرآن، الهام بخش بسیاری از افکار و اندیشه های عجیب و غریب در اذهان متصوفه بوده است.

جمع حروف مقطعه در قرآن ۷۸ حرف است وبه اعتقاد ابن عربی «حقایق آن ها برای هر کس روشن شود، او مالک بالا و پست خواهد شد»

در این میان شاید بیش از هر کس دیگر حلاج است که از رمزیت حروف مقطع قرآن صحبت کرده است و به دنبال وی قاضی گفته است: اگر نه این حروف مقطع یافتمی در قرآن، مرا هیچ ایمان نبودی به قرآن.

و معتقد بود که سالک در طی طریق، به مقامی رسد که همه قرآن در نقطه باء بسم الله ببیند و همه موجودات را در نقطه باء بسم الله ببیند.

خداوند خواست که محبان خود را از اسرار ملک و ملکوت خود خبری دهد در کسوت حروف، تا نامحرمان بر آن مطلع نشوند، پس گفت:‌« الم، المر، الرا، یس، یس را قلب قرارداد و نشان سر احد با احمد، که کس جز ایشان بر آن واقف نشود.

عین القضات و مذهب

«جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه» (حافظ)

اساس تقسیم فرق اسلامی به هفتاد و سه یا هفتاد و دو گروه، حدیثی است منسوب به پیامبر اسلام (ص)که همان سان که بنی اسرائیل به هفتاد و دو گروه گرویدند پیروان من نیز به هفتاد و دو گردند و همه ایشان در دوزخند جز یک گروه و آن سنت و جماعت است گروه اخی در حدیثی از همان حضرت با تعبیر “ما انا علیه و اصحابی” توصیف شده اند یعنی آن دسته که من و یارانم برآنیم.

عین القضات با تبلیغ و اشاعه نظریه یگانگی و وحدت دین در توسعه و بسط این اندیشه سهیم بوده است. و معتقد است که همه بر یک دین و ملت اند. و اینچینین می گوید: اگر آن چه نصاری در عیسی دیدند تو نیز بینی ترسا شوی و اگر آن چه جهودان در موسی دیدند تو نیز بینی جهود شوی، بلکه آنچه بت پرستان دیدند در بت پرستی تو نیز بینی بت پرست شوی و هفتاد و دو مذهب جمله منازل راه خدا آمد.

قاضی با استناد به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) که فرموده اند: “یاتی علی الناس زمان یجتمعون فی المساجد و یصلون ولیس فیما بینهم مسلم” (روزی خواهد آمد که مردم در مسجد جمع می شوند و فاتحه می خوانند و رکوع و سجود می کنند و نماز می گزارند اما هیچکدام از ایشان حقیقا مسلمان نیست” می گوید:‌”این سرنوشت اسلام است که آفتابش به مرور زمان غروب کند و روزی بیاید که از مسلمانی چیزی جز اسم آن و یک مشت عادات بی محتوا باقی نماند.”

عاقبت قاضی

عین القضات همدانی روش حسین بن منصور حلاج را داشته و در گفتن آنچه می دانسته بی پروائی می‌کرده است. از اینجا به دعوی الوهیت متهمش ساختـند اما چون عزیزالدین مستوفی اصفهانی وزیر سلطان محمود بن محمد بن ملکشاه سلجوق به او ارادت داشت، به آزادی هر چه می خواست می گفت و هیچ کس بر وی چیزی نمی گرفت تا قبول عام یافت.

اما چون وزیر سلطان بر اثر دسیسه های وزیر، ابوالقاسم قوام الدین درگزینی به حبس افتاد و در تکریت به قتل رسید؛ عین القضات همدانی نیز که در اثر دوستی عزیزالدین مستوفی با قوام الدین درگزینی مخالفت داشت مورد مؤاخذه و غضب وزیر جدید واقع گردید. بدین صورت که قوام الدین مجلسی ترتیب داد و از جماعتی عالمان قشری حکم قتل عین القضات را گرفت. و سپس دستور داد تا او را به بغداد بردند و در آنجا به زندان کردند.

حکومت دینی، به همراه شریعت‌مداران، سخت بیمناک می شوند. دستور بازداشت وی از سوی خلیفه‌ی بغداد و فقیهان داده می شود. عین القضات دستگیر و به زندان بغداد روانه می گردد. در سن سی و سه سالگی در زندان، کتاب «شکوی الغرایب» را به زبان عربی می نویسد. این کتاب ارزنده را دفاعیه عین القضات می شمارند.

“زندان و زنجیر و اشتیاق و غربت و دوری معشوق البته بسیار سخت است.”

اما، همه این شکنجه ها را می پذیرد و  تن به تسلیم نمی سپارد.

عماد کاتب اصفهانی (برادرزاده عزیزالدین) در کتاب خریده القصر خود، سیر شهادت قاضی را چنین بیان می کند:
«عین القضات میانجی اصل، همدانی زیست، دوست با وفای عموی من صدر شهید بود، هنگامی که عمویم بیچاره شد، درگزینی بر کشتن او توانایی یافت. عین القضات نمونه تیزهوشی و دانشمندی بود، آفتاب پس از مرگ غزالی بر فاضل تر از وی نتابید. عین القضات در نگارش های عربی خود به راه غزالی می رفت، عالم نمایان بر وی رشک بده، کلماتی از کتاب هایش بیرون کشیده جدا از جمله بندی بدان معنی داده، به او تهمت زدند . وزیری پست خو وی را به همدان بازگردانید و با کمک یارانش با عین القضات آن کردند که جهودان با عیسی کردند

سرانجام عین القضات را به دستور ابوالقاسم درجزینی (درگزینی) به سرعت از بغداد به همدان بازپس بردند و شب هفتم جمادی‌الاخر سال ۵۲۵ ه.ق (۵۰۹ خورشیدی/۱۱۳۰ میلادی) در مدرسه ای که در آن به تربیت و ارشاد مریدان و وعظ می پرداخت بر دار کردند. گفته‌اند که چون قاضی به پای چوب دار رسید آن را در آغوش کشید و این آیه را خواند : وَسَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبُونَ (سوره شعراء آیه ۲۲۷) : و ستمکاران به زودی خواهند دانست به چه مکانی باز خواهند گشت.

سپس پوست از تنش کشیدند و در بوریایی آلوده به نفت پیچیده، سوزانیدند و خاکسترش را بباد دادند. با او همان کردند که خود او خواسته بود:

ما مرگ و شهادت از خدا خواسـتــه ایم

و آن هم به سه چیز کم بها خواسـته ایم

گر دوست چنین کند که ما خواسته ایم

ما آتـش و نفــت و بـوریـا خواســته ایم

به هر تقدیر کرشمه، اهل وصال را به سوی خود جذب نمود و این بار شهیدی از همدان دویست سال پس از مرگ حلاج، ندای انا الحق او را زنده ساخت و فاجعه او را با تمام جزئیاتش تکرار کرد.

حلاج در هنگام کشته شدنش خطاب به حلوانی که از او پرسید:‌سرورم این چه حال است، گفت: کرشمه جمال اهل وصال را به سوی خود جذب می کند




طبقه بندی: مشاهیر، 
نوشته شده در تاریخ 1389/04/24 توسط blogçi
همیشه هوادار تراکتور نبوده ام. اما تا فصل قبل که تراکتور در لیگ یک بود، دلم می خواست پرسپولیس در لیگ برتر موفق باشه و اصطلاحا پرسپولیسی بودم. البته شدیدا پیگیر نتایج تراکتور در لیگ یک هم بودم. با صعود تراکتور حالا دیگه تراکتوری هستم. دوشنبه با پرسپولیس بازی داریم. دوست دارم شروع وبلاگم با برد تراکتور برابر پرسپولیس همراه باشه.

چون تذاکتور برای منه
تراکتور هویت منه "تورک"




طبقه بندی: ورزشی،  اخبار، 
نوشته شده در تاریخ 1389/04/24 توسط blogçi

 Tractorfc.com-اندکی درنگ می کنیم و به روزهای گذشته می نگریم. راه سختی را پشت سر نهاده ایم تا به این منزل رسیده ایم. هشت سال تمام در منجلاب لیگ یک تقلا کردیم با تمام ناملایمات ساختیم ولی همواره دست در دست هم دادیم.




اختصاصی Tractorfc.com-. در پیروزی ها با همدیگر خندیدیم و در باخت ها سر بر شانه های بغل دستی امان نهادیم و اشک ریختیم و تنها واژه ی یکسان تمام خاطراتمان اتحاد بود. روزی که آلمینیوم هرمزگان را بردیم هزاران هزار هوادار عاشق و دلسوز تورک دست در دست هم در خیابانها پایکوبی کردیم زیرا توانسته بودیم مزد اتحادمان را بالاخره بدست آوریمآذربایجانی و یک تورک اصیل به خاطر وحدت و اتحادش زبانزد است. در سخترین لحظات یک دل و یک صدا بودنمان گره گشا بوده است. در راهمان بسیار سنگ اندازی کردند. به ما توهین کردند. تهدید به محرومیت کردند. ورزشگاهمان را دهها کیلومتر دورتر از شهر ساختند. بازیکنمان را به دلایل واهی محروم کردند تا شاید ذره ای از عشقمان نسبت به تراختور بکاهند. ولی غافل بودند از اینکه یک تورک تکیه بر سبلان دارد. خون رگ هایش خون ستار خان است . دیارش دیار مبارزانی است که جان دادند ولی لحظه ای اتحادشان گسسته نشد و به هدفشان شک نکردند. و ما فرزندان همان مبارزان هستیم که اکنون در همان دیار پا جای پای آنها می گذاریم.
ورزشگاه را با ناداوری ها به شکنجه گاهی برای هواداران تبدیل کردند. اشک ریختیم. اشک خون. خون گریه کردیم. آنقدر فریاد زدیم تا گلویمان پاره شد و تنها چیزی که همواره ما را در این راه استوار ساخت باهم بودنمان بوده و هست. با چشمان اشک بار تراختور را مقابل سایپا تشویق کردیم. هرچند بازی را باخته بودیم ولی وقتی دور تا دور ورزشگاه مملو از تماشاگر چشم می چرخاندیم انبوه جمعیتی را می دیدیم که مثل ما اشک می ریختند و دست می زدند ولی حاضر نبودند دست ازتشویق معشوقشان بشویند. تورک یعنی همین. تورک یعنی اتحاد. تورک یعنی با هم بودن. تورک یعنی با هم زیستن و با هم مردن. نماد ما گرگ است. تیم ما گرگ های سرخ آذربایجان است و هیچ کس تا کنون ندیده است گرگ ها متحد نباشند.

دو بازی آخر را به هر دلیلی معقول یا غیر معقول باختیم . نمی خواهیم در صدد توجیه باخت تیم برآییم. آن چه مهم است این است که اکنون و در این برهه ی زمانی تیم بیشتر از هر زمان دیگری به ما هواداران نیاز دارد.. ولی به هر دلیلی اکنون تیم به شدت نیاز به حمایت دارد. اکنون تنها باید از تیم حمایت کرد.شاید سرمربی تیم ایراداتی داشته باشد شاید بازیکنان ایراد داشته باشند ولی دامن زدن به این مسایل در حال حاضر نه تنها کمکی به تیم نمی کند بلکه شرایط را بدتر می کند. فراز کمالوند اکنون سرمربی ماست. با فراز زندگی کردیم. با فراز اشک ریختیم و خندیدیم. فراز را در دامن آذربایجان بزرگ کردیم و فراز نیز هرگز به ما پشت نکرد. اولروم کیانی پیمنتا میر شفیعیان و ... اکنون سربازان خطه ی آذربایجان هستند. بیشتر از هر فرد دیگری اعضای تیم از پیروزی مقابل حریفان شادمان می شوند. اولروم اکنون برای نام آذربایجان می جنگد و باید از او و تمام سربازان ارتش سرخمان حمایت کنیم. باور داشته باشید که تنها خودمان وارثان و صاحبان و حامیان تراختور هستیم.
هشت سال از لیگ برتر دور بودیم برای هیچ یک از مسولان مهم نبود که آذربایجان در لیگ برتر حضور دشته باشد یا نه. در بازی با نیروی زمینی زیر برف و کولاک و در هوای شانزده درجه زیر صفر من و شما بودیم که از تیم حمایت کردیم. در این هشت سال هرگز یک اصفهانی تهرانی شیرازی اهوازی نشانی از تراختور نگرفت. برایشان مهم هم نبوده و نیست که آذربایجان و تراختور کجا حضور داشته باشند. ولی در این هشت سال تمامی مردم آذربایجان از گوشه گوشه ی این دیار پهناور پیگیر این تیم بودند. اکنون هشت سال سپری شده است و با مشکلات بسیار بار دیگر آمده ایم تا خودمان را اثبات کنیم. پس نباید به سادگی باهم بودنمان و اتحادمان را از دست دهیم. زیرا این خصیصه تنها ویژگی بارز ما بوده است که چشم حسودان و بدخواهانمان را کور کرده است. پس از یازده هفته بازهم پرطرفدارترین تیم ایران تراختور است. ولی تا کنون چند دقیقه در برنامه های ورزشی ای همچون نود و ورزش از نگاه دو و فوتبال برتر و ... به این مسایل اشاره شده است؟ اینها هرگز چشم دیدن این همه هوادار را نداشته اند. اینها همواره جیره خور چند تیم خاص بوده اند و وظیفه اشان هم تبلیغ آنها است. ولی هواداران تراختور تنها به همدیگر اعتقاد و اعتماد دارند. از لحظه ای که تصمیم به حضور در ورزشگاه می گیرند می دانند که تنها نخواهند بود و حداقل شصت هزار هوادار دیگر همچون او در ومیعادگاه همیشگی یعنی ورزشگاه یادگار امام حضور خواهند داشت.

ما تورک هستیم هرجا این نام برده می شود غیرت و تعصب با آن اجین می شود. ما تورکیم نه اصفهانی و بوشهری که به هویت یک ملت هم توهین می کنند. درست است سپاهان بازی را برد ولی شش هزار اصفهانی باختند. انسانیت را باختند .شرف را باختند . نجابت را باختند. حرمت را شکستند. ولی میلیون ها هوادار آذربایجانی به رغم همه این بی مهریهای ناجوانمردانه، و وحشی گری های طاقت فرسا، در کمال متانت و قدرت و استقامت ایستاده اند و با امیدواری کامل به آینده بسیار درخشان خود نظر می کنند. گرگ ها شبها نیز بیدارند و چشمهای درشت آنها همچون جرقه های آتش می درخشد.

به لیگ برتر آمدیم تا فریاد اتحادمان را رساتر کنیم. آنقدر از تیممان حمایت می کنیم تا به گوش کر مدیران ورزشی امان برسد که آذربایجانی تا پای جان از تیمش حمایت می کند. از گوشه گوشه ی شهر پیر ولی زیبایمان سرازیر می شویم. ازتبریز و زنجان از ارومیه و اردبیل از میانه و سراب از جای جای آذربایجان می آیند تا یک تورک زنجانی دست در دست یک تورک تبریزی نهد تا با هم یکدل شوند به عشق تراختور و نام پرآوازه ی آذربایجان را فریاد کشند. اکنون بیش از هر زمان دیگری باید متحدتر شویم. تیم به ما نیاز دارد و تنها کسانی از تفرقه و دودلی میان ما سود می برند که هشت سال ما را در عین شایستگی در لیگ یک زمینگیر کردند. هیچ گاه عادل فردوسی پور کرمانی از تراختور حمایت نمی کند هیچگاه آقای تاج اصفهانی از تراختور حمایت نمی کند و تنها تو ای هوادار تبریزی تو ای هوادار ارومیه ای اردبیلی زنجانی .... از این تیم حمایت می کنی زیرا این تیم متعلق به شما است. برای حمایت از این تیم کم مصیبت نکشیده ایم . دانشجویی از کلاس درسش گذشته کسبه ای مغازه اش را بسته مسافری صدها کیلومتر راه طی کرده تا به سیل مشتاقان به خروش و یکپارچگی قطرات بپیوندد و دریایی تشکیل دهد تا چشم تمام بدخواهان آذربایجان را کور کند.

همچون کوه استوار و همچون دریا خروشان و همچون آفتاب سوزان هستیم و خواهیم بود. بگذار تمام داوران علیه ما سوت بزنند. بگذار هیچ یک از برنامه های تلویزیون لحظه ای از تراختور حرف نزنند. ولی نمی گذاریم ذره ای از اتحادمان بکاهند . نمی گذاریم لحظه ای فریاد یاشاسین آذربایجان و یاشاسین تراختور خاموش شود. و نزدیک است روزی که به مدد این اتحادمان آسیا را هم فتح کنیم. دیارم آذربایجان سر ایران است و جانم سپر در مقابل تفرقه افکنان اتحاد آذربایجان است. ما همواره سر ایران بوده ایم و الگوی دیگران. این بار نیز باید در این شرایط سخت اتحادمان را به رخ دیگران بکشیم تا بار دیگر الگویی شویم برای افرادی که نیازمند الگو هستند .برای همدانی ها تا بر علیه تیمشان شعار ندهند. علیه بوشهری ها و اصفهانی ها تا ادب و فرهنگ را از هوادار تراختور فراگیرند. علیه تهرانی ها تا شاید این بار با الگو قرار دادن تراختور لااقل دربی آینده ورزشگاهشان را پر کنند.
اتحاد آذربایجانی به قدمت تاریخ است و به بلندای آسمان و به رنگ سرخ خون رگهایمان. و هیچ کس یارای گرفتن اتحامان نخواهد بود.
آذری اوغلانلاری، بس نشر آثارائتدیلر؛
تا جهالت دن، بوتون ایرانی، هوشیارائتدیلر.
سال نظر دقت له، بیر مشروطه نین تاریخینه
طالب اوف لار، گور نئجه، تنویر افکار ائتدیلر.
یازدیلار آیدین اثرلر، شعرلر، مکتوب لار
خلقی مشروطییته، علمه، هوادار ائتدیلر.(شاعیر ح.ج)

یاشاسین آذربایجانین اورک بیر ایگیدلری

نویسنده: علی سارابلی


هواداران تراکتور سازی تبریز اتحاد تماشاگر




طبقه بندی: ورزشی،  اخبار، 
نوشته شده در تاریخ 1389/04/24 توسط blogçi

وحشت از دره سرخ

دیروز با سپاهان بازی داشتیم و با اشتباهات داوری مساوی کردیم. اما حضور بیش از 60000 هوادار در روز اول هفته، بزرگترین برد تراکتور بود.

اما اتفاقی افتاد که خیلی جالب بود! علی کریمی که سابقه حضور چندین ساله در پرسپولیس، لیگ امارات و تیم بزرگ بایرن مونیخ را دارد و بیش از 100 بازی ملی در کارنامه خود دارد، علیرغم عذرخواهی از هواداران تراکتور به دلیل توهین به آنها در بازی رفت، ترجیح داد اخراج شود تا به تبریز نیاید!!!!!

وقتی که بازیکنی مثل علی کریمی از حضور در ورزشگاه یادگار امام (دره سرخ) می ترسد، تصورش را بکنید که بازیکنان دیگر چه تصوری از این ورزشگاه دارند! البته فقط حسین کعبی نمی دونه که ورزشگاه یادگار امام کجاست! که اون هم به زودی خواهد دید.

البته به هیچ عنوان نمی خوام توانایی های فنی کریمی رو زیر سؤال ببرم. معتقدم کریمی یکی از بهترین های تاریخ فوتبال ایران، بوده است (البته به لحاظ فنی)





طبقه بندی: اخبار،  ورزشی، 
نوشته شده در تاریخ 1389/04/24 توسط blogçi

ظاهرا دیگه مد شده هر وقت تیم تراختور به شهرهای دیگه میره، مورد لطف شعارهای نژادپرستانه قرار بگیره. آقای تاج نائب رئیس فدراسیون فوتبال که حرکت هواداران تراختور رو بعد از بازی با استیل آذین نکوهش کرد ظاهرا یادش رفته که توهین های هم شهریاش بدترین نوع توهین در آیین نامه های انظباطی فیفاست و سنگین ترین مجازات ها رو براشون به همراه داره. البته در کشور ما با امثال عزیز محمدی و شریفی و تاج چه امیدی داشته باشیم به اینکه این شعارها کم بشه؟! بازی با استقلال اهواز هم پیشکش! راستی عادل خان عادل!! کجاست؟ چرا مدیر عامل باشگاه و مربیان تیم این مسائلو پیگیری نمی کنن؟ ماجرای نشستن حمید استیلی اخراج شده در بازی قبل روی نیمکت مقابل تراختور رو که یادتون هست. ظاهرا مدیر عامل تیم نشسته تا مسئولان خودشون این تخلف رو پیگیری کنن!!! کجای کارید؟ یادتون رفته برا نیومدن تراختور به لیگ برتر چه نقشه ها که نمی کشیدن؟ آیا این بار باید توهین های نژادپرستانه رو از ورزشگاه ها بشنویم؟ مطمئن باشید خیلی از چشم ها کور و خیلی از گوش ها کر میشن تا این مسائل رو گزارش نکنن. امیدوارم آقای شفق پیگیر مسائل باشند.




 





طبقه بندی: ورزشی،  اخبار، 
نوشته شده در تاریخ 1389/04/24 توسط blogçi




 پیشینه و قدمت تاریخی میانه

پیشینه و سابقه تاریخی شهر ستان میانه به دهها سال قبل از میلاد مسیح باز می گرددو بعضی نوشته ها سابقه تاریخی میانه را تا 720 سال پیش از میلاد نیز نقل می کنند.

وجود کتیبه های آشوری و اورارتویی در بعضی مناطق آذربایجان و کشف آثار باستانی و مجسمه های سفالین در شهرستان میانه ، قدمت تاریخی آن را به دوره های پیش از تشکیل دولت ماد می رساند.

در پی حفاریهایی که در سال 1352 شمسی در یکی از قریه های اطراف میانه به نام آرموداق انجام گرفت یک مجسمه سفالین مربوط به دوره ساسانیان کشف شد. این تندیس توسط رئیس اداره باستان شناسی وقت به موزه باستانشناسی تبریز منتقل گردید. (جغرافیای میانه، ص27)

در کتابهای تاریخی و سفرنامه های جهانگردان نام این شهرستان را میانج ثبت کرده اند. چون این شهرستان به نوشته برخی ، پیش از میلاد مسیح در خط مرزی دو سرزمین ماد و پارت قرار گرفته بود و هم اکنون نیز در وسط مراغه و تبریز قرار دارد و مانند زیاویه یک مثلث در میان آنها جای گرفته است و یا اینکه چون بین دو شهر زنجان و تبریز واقع گردیده این نام را انتخاب کرده اند.با این حال شهرستان میانه در قرنهای هفتم و هشتم هجری علاوه بر میانج نام دیگری چون " گرمرود " داشته و در برخی از کتابهای آن زمان برای شناسایی آن از هر دو نام ( گرمرود و میانه ) استفاده شده است

 

آثار باستانی و تاریخی میانه

پیشینه و سابقه تاریخی شهر ستان میانه به دهها سال قبل از میلاد مسیح باز می گرددو بعضی نوشته ها سابقه تاریخی میانه را تا 720 سال پیش از میلاد نیز نقل می کنند.

وجود کتیبه های آشوری و اورارتویی در بعضی مناطق آذربایجان و کشف آثار باستانی و مجسمه های سفالین در شهرستان میانه ، قدمت تاریخی آن را به دوره های پیش از تشکیل دولت ماد می رساند.

 

قلعه دختر میانه

 

قلعه دختر میانه.jpg 

 

در 2 كیلومتری شمال پل دختر،قلعه ای است بنام قلعه دختر كه بروی صخره بزرگ و بالای كوهی به شكل كثیرالاضلاع غیر منظم ازآجركه دورآن باروئی كشیده شده است، بلندی دیوار كه باروی قلعه محسوب می شود در حدود 14 متر است در دیوار قلعه دو مدخل ساخته شده كه هركدام 3 متر بلندی داردودربالای یكی از این مدخل ها كتیبه ای روی سنگ نوشته شده كه فعلا اثری از خط آن باقی نمانده است از وضع ساختمان و مصالح می‌توان  ساختمان این بنا را به دوره یا زمان ساختمان پل دختر نسبت داد .

 این قلعه از وسایل ایمنی وآب انبارهای لازمه برخوردار است و درآن كلیةتدابیر لازم برای زندگی طولانی در داخل این قلعه فراهم بوده است.

‹‹مارسل دیولافوآ›› می نویسد :در نیمةراه قافلانكوه در محل و درة قزل اوزن آثار قلعه خرابی بود كه آنرا قلعةدخترمی گفتند بعضی از مورخین ساختمان آنرا به اردشیر درازدست نسبت می دهند، درویشی كه همراه من بود داستان این قلعه را چنین نقل می كرد :

شاهزاده خانمی كه در جمال و در وصف نیكی در منتهای درجة كمال  بوداز جنس بشر متنفر و گریزان بود به حالت انزوا وبه قصد كناره گیری از مردم فرار اختیار كرده و در این كوهستان خالی از سكنه به ساختن قلعه پرداخت ویك دین جمال وكمال را در آن خوان ساخت.

 پس از برپا ساختن این كاخ بلند كه به خزانه آشیانه ی عقاب بود راه وصول به آنرا خراب كردوبطوریكه هیچیك از پهلوانان معروف و دلاوران مشهور دانی حتی رستم دستان هم به آن دست نیافت و از مشاهدة این صخرة صعب العبور برخود میلرزید و نمی توانست قدم فراتر نهد .قضا را روزی چوپانی كه به نظر یوسف ثانی واز زیبائی بهره هائی بكمال داشت گوسفندان خودرا  در پای كوه به چرا سر داد و خود به مشاهدة قلعه پرداخت ناگاه دید آفتابی از كنگره كاخ طلوع كرد یعنی دوشیزة ماه طلعتی را دید كه در بالای بام می خرامد وبه مناظر اطراف می نگرد چوپان ازدیدن آن حور  بهشتی و فرشتةآسمانی مبهوت واز خود بیخود گردیدودیگر سر ازپا نشناخت و مدتی مدهوش ماند همین كه به هوش آمد به تلاش پرداخت كه قدمی بردارد وبه كاخ نزدیكتر شود ولی راه عبور را مسدود دید بنابراین بی اختیار متوسل به نی خود گردید وبه نواختن آهنگهای جانسوز و غم انگیز مشغول شد وبا الحان راضدی  كه داشت به ترانه های عاشقانه پرداخت خلاصه چوپان جوان وعاشق دلباخته و سرگردان همه روزه به دامنة كوه می آمد وبه نواختن نی و ناله های جانسوز می پرداخت واز بدبختی خود شكایت میكرد.شاهزاده خانم سنگ دل چون همه روزه ناله های این جوان بدبخت را می شنید رفته رفته وقتی پیدا كرد و حسن ترحمی در قلبش پدیدارگشت.خلاصه دلبر ممتاز و پری چهرطناز از راز و نیاز چوپان خوشش می آمد و همه روزه در بالای بام خود را پنهان كرده به ناله های رقت بار او گوش می داد تا موقعیكه آب رودخانه طغیان كرد و چوپان دلخسته نتوانست باردیگر بدامنة كوه آید وبا او به رازو نیاز بپردازد.بنابر این این دوشیزةزیبا وشاهزاده خانم بی همتا فرمان داد تاپلی برروی رودخانه بسازند تا چوپان بتواند به قلعه نزدیك شود بهمین مناسبت پل ساخته شده،به پل دختر موسوم شده است.

 پر آه چه باشد میان عاشق و معشوق                 صد سكندر نه حاجب است و نه حایل

 برخی معتقدند كه قلعه دختر به یكی از سرداران معروف بابك خرم دین بنام ساسان متعلق بود و روزگاری بنام قلعه ساسان معروف بوده است.

دیولافوآ همچنین می نویسد: این قلعه مدتها پناهگاه اشراربود،شاه عباس كبیر برای رفع مشكل دیوارهای بلند قلعه را خراب كرد وقتی شارون در سال 1672 هجری (1083 م) از اینجا عبور كرده قلعه را خراب دیده ومی نویسد:اعتاب ساكنین این قلعه را در ایالت عراق عجم بسر می بردندواز شغل شریف آباءو اجداد خود دست كشیده و به كشت و زرع مشغول شده اند و پر واضح است كه اگر این اشرار و آدم كشها جانشینانی پیدا نمی كردند ایران بسیار امن تر و رو به ترقی می رفت ولی افسوس كه دست آنها به كلی قطع نشده است.بی جهت نبود كنسول (قونسول)تبریز به ما توصیه می كرد كه در موقع عبور از قافلانكوه  مواظب خود باشید و احتیاط را ازدست ندهید زیرا كه در طی  دو سال اخیر یك افسر انگلیسی و سه چاپاردولتی وچند نفر از تجار درمیان پل میانه وپل دختر بقتل‌رسیده اند.

 

وجه تسمیه پل دختر و قلعه دختر:

درمورد وجه تسمیةپل دخترها وقلعةدخترها كه این همه دراطراف ایران  پراكنده اند چنین نوشته اند(دركتاب خاتون هفت قلعه):می دانید كه در ایران قلعه دختر یا پل دختر زیاد است مانند پل دختر لنگرود-برج دختر داور قلعه چهل دختران در علیای زاینده رود و ...  .این دختر كیست و چرا این همه بنای قدیمی و معظم را آنهم در اكناف ایران بنام او موسوم نموده اند ؟

مشخصات ابنیة دختر در سه خط خلاصه میشود:

1- همه بر بلندی ها و نقاط صعب العبور قرار دارند.

2- اغلب بنای مربوط به قبل از اسلام و خصوصا عهد ساسانی را دارا می باشند .

3- قلاع دفاعی معتبر دارد.

4- بالاخره  همه دارای یك رموز ابهام آمیز درباره تسمیة خود هستند.

در تاریخ ،دختر یازنی كه تعمد به ساختن ابنیه ای از اكناف ایران صورت داشته باشد نداریم و اصولا جز یك مورد (تعمیر پل دختر توسط شاه بیگم دختر محمد بیگ موصل او از پل دختر میانه)... . درایران قدیم احترام به عناصر اربعه (خاك،هوا،آتش وآب) از اصول دیانتی ایرانیان بوده و حتی ایزدانی اختصاص و مو كل بر این عناصر قرارداده بودند كه یكی ازآنها فرشتةموكل آب است.درسرزمین پهناورو كم آب ایران آب باران ارزش و تام خاصی دارد و تبعاً فرشتة موكل آب نیز از سایر فرشتگان برتر و ارجمندتر  است و عجب نیست كه اگر در اوستا بخش بزرگی را به نام (آبان یشت ) می یابیم و از ناهید موكل آب سخن ها می شنویم و ناهید زنی است جوان و خوش اندام وبلندبالا و برومند وزیبا ... پرستش این ناهید در كجا صورت می گرفته؟ مسلماً در معابد بزرگ ایرانیان كه اغلب بر بلندی ساخته شده است.ودر خود منطقه (میانه)معتقدند كه این قلعه ازقلعه های بابك است ودر مباندات خود در آذربایجان این قلعه نیز یكی از قلاع مقتدر بوده است.بهر كیفیت كه باشد شباهت مصالح ساختمانی قلعه بابك و مصالح  پل و استادی دقیق و ظریفی كه در هردو بكار رفته است قدمت قلعه را نیز به تاریخ پل منتسب می نماید. 

 

بقعه امامزاده اسماعیل

 

امامزاده اسماعیل.jpg 

 

امامزاده اسماعیل درطول زمان دچار تغییرات زیادی شده و تاحدودی اثر متروكه و ازبین رفته بود ولی با این حال درسال 1354 شروع به بازسازی این اثر تاریخی،مذهبی شده واكنون ساختمان ونمای فعلی آن بازسازی شده ودر معرض دید عموم قرار دارد.

امامزاده اسماعیل كه بنام مقبره كمال الدین شهرت دارد درجنوب مسجد جامع میانه واقع شده ومتصل به آن میباشد دیوارهای این بناء باآجر ساخته شده وگنبد و روپوش داردكه سطح خارجی آن با كاشیهای فیروزه ای رنگ پوشیده شده است.وسعت داخلی بقعه در حدود 30 مترمربع (5/5*5/5 )وارتفاع آن تاپای گنبد 5/4 متر است.بلندی گنبد6متر میباشد.دردیوار شمالی بقعه دری به مسجدجامع بازمی شود كه دربالای آن كتیبة سنگی موجودوعبات زیر روی آن كنده شده است: الله،محمد،علی،هذه روضه سیدالشهداءكمال الدین بن سیدمحمدبن امام جعفرصادق (ع)در تاریخ سنه 923 ظهورشد.

 پدر بزرگوار امامزاده نیز بنام امامزاده محمدشهرت دارندكه در روستای كندوان قراردارد. این امامزاده با ساختمان كوچك گلی وبا یك نمای ساده وبا یك ضریح كوچك چوبی در روستای كندوان از قدمت وسابقه زیادی برخوردار است.

 منارةبلندی در صحن بقعه با آجر بناشده كه ازنظر استحكام وزیبایی قابل توجه میباشد. ارتفاع مناره 13 متر و محیط قاعده پائین آن 11 متر و تاریخ ساختمان آن آزروی اشعاری كه روی سنگی نوشته ودر بنا نسب شده است بدست می آید.

اشعاری كه روی مناره وجود دارد بشرح زیر است:

لایق بود این منارة زیبــارا                     آباد كنــدبه بانیش عقبــی را

بانی چنین بنا كه یادش بخیر                ماءوی بگیرد جنت الماءوی را

یارب تـونگهــدار با طول بقــا                  هم بنـا و هم بـانی وهم بنـّارا

تاریخ بنای این بنا تاریخ است                با نیم حسابكن  بیفــزا را را

مشهد بیرامعلی  ابن عوض(سنه 1258 هجری)

این مناره  دارای دو كتیبةسنگی است یكی در بالای دری كه از چندین راه پله ای كه در داخل مناره است وشخص را به راس مناره میرساند نصب شده است و كتیبةدیگری كه نمای آن از داخل حیاط بقعه معلوم نیست وباید از سمت كوچه آنرا مشاهده كرد و درنوسازی دیوارهای حیاط بقعه قسمتی از كتیبه در پشت آجرهای دیوار حیاط قرار گرفته  وتمامی كتیبه بوضوح قابل رویت نیست.

این بنا چند سال قبل توسط شخص خیّری  بنام حاج حسن كریمیان با مصالح سیمان و سنگ و موزائیك مرمت گردیده است.

امامزاده اسماعیل  درحال حاضر دارای حیاط بسیار بزرگی است كه دارای چهار درب ورودی به حیاط امامزاده است درپشت بقعه امامزاده روی كاشیهایی قسمتی از یكی ازسوره‌های مباركة قرآن نوشته شده وروبروی یكی از درهای ورودی امامزاده نصب شده است  .

امامزاده اسماعیل هرسال ماه محرم پذیرای عاشقان حسین و عزاداران حسینی وعزاداریهای حسینی می باشد .

هرسال درحیاط امامزاده چندروز به عاشورا و تاسوعا مانده مراسم سوگواری برگزار میگردد . در روز عاشورا با حضور هیئت ها ودسته های عزاداری مختلف در امامزاده و همین طور حضور اقشار مختلف مردم،همگی بیادعاشورا اشك ریخته وبرسرو روی  می كوبند و حسرت می‌خورند.

در روز عاشورا و ظهر عاشورا با حضور عموم مردم عزادار نماز باشكوه عاشورا بیاد نمازگزار روز عاشورا یعنی امام حسین (ع) برگزار می شود. همین طور زیارت عاشورا نیز قرائت می شود.

امامزاده اسماعیل درحال حاضر جزء یكی از  آثار بسیارمحترم در شهر است و تقریبا در مركز شهر قرار دارد . امامزاده اسماعیل هم اكنون با یك ضریح بسیار زیبا پناهگاه بسیاری از دلهای عاشق است و هرهفته پنجشنبه مملو از جمعیت است.

 

مسجد سنگی ترک

 


 

 

مسجد ترك از هر حیث قابل توجه می باشد و یكی از مهمترین آثار تاریخی میانه بشمار میرود. سبك وشیوة معماری آن از عجایب روزگار است بنای مسجد ترك را به امام حسن مجتبی (ع) نسبت می دهند و یكپارچه از سنگ تراشیده شده ساخته اند.جلوی این مسجد تمام سنگی است و كتیبه ای بصورت نوار در قسمت بالای دیوار به خط زیبا و نستعلیق نوشته كه حكایت از دقت ومهارت دارد. دركنار چپ در ورودی مسجد كتیبه ای  است كه در روی سنگ كنده شده و در دیوار بنا بصورت شش ضلعی زیبا به كار رفته است و در آن سنگ تاریخ بنا این جمله به چشم می خورد «كل شیٍ هابك الا وجهه له الحكم1282» و مسلم است كه همین تاریخ ،تاریخ بنای اولیه این مسجد می باشد باتوجه به مصالح ساختمان وسنگهایی كه درآن به كاررفته است بیننده را به حیرت وا می دارد كه با در نظر گرفتن عدم امكانات آن زمان مصالح را با چه وسیله ای  حمل كرده اند مخصوصاًََ ستونهایی كه  در داخل مسجد تعبیه شده یكپارچه از سنگ قرمز كه مسلم است این سنگها را ازجای دیگر حمل و در آنجا تراشیده اند و سقف مسجد بر روی  این  پایه ها برپاست. البته این پایه هاوستونها در گذر زمان خراب شده اند. به طوری كه به گفتة  اهالی محل یكی از این ستون ها  بر اثر زلزله تكسیت پیدا كرده بودكه مجدداً بنا گردیده ودر مشاهده از ستونهای مسجد ستونی بجای ستون اولی بنا شده است كه دارای شكل و نمای جداگانه است این مسجد  از لحاظ ساختمانی امروزه از دو قسمت كاملاً متمایز تشكیل شده: قسمت اول ساختمان اولیه سنگی مسجد است و قسمت دوم كه از منتهی الیه دیواره های سنگی با آجر شروع  شده شامل شبستان های  بالا می باشد به طوری كه می‌توان گفت بر روی سنگهای اولیه مسجد  بنا شده است داخل مسجد نیز از دو قسمت تشكیل شده : یك قسمت وسیع و مهم آن است كه محل اجتماع  عموم مردم است.وقسمت دیگر كه كوچكتر از خود مسجد است گفته می شودكه آنجا محل اجتماع صوفیان و عارفان و مشاهیر بوده كه به بحث و گفتگو یا ورد و ذكر می پرداخته اند.محراب مسجد زیباترین و مجلل ترین قسمت را تشكیل می دهد كه بطرز خیلی زیبا و باشكوه وبا مهارت و استادی كامل آن را از سنگ یكپارچه تراشیده و در دیوار تعبیه كرده اند كه نمونه ای از عظمت تاریخ هنر ایران است.در قسمت جنوب غربی مسجد مقبره ای به چشم می خورد كه اهالی معتقد هستند قبر بانی و یا معمار مسجد است و با توجه به عظمت و ظرافت فراوان این مسجد جنبه ی فرسایش بخود گرفته واز آن همه كنده كاریهایی كه در قسمت نما دیده می‌شود تنها چیزهای ناچیزی برجا مانده است درنمای این مسجد آیات قرآنی و همچنین اسامی ائمة اطهاراز جمله محمد،فاطمه،علی،حسن و حسین نوشته شده كه نشانگر ارادت والای بانی و معمار مسجد به ائمةاطهار است.

در حیاط این مسجد نیز حوضی از سنگ به چشم می خورد كه بنا به ضرورت مسجد محلی برای وضو گرفتن نماز گزاران بوده است.

آنچه بیشتر از همه بازدید كنندگان از اثر تاریخی را به حیرت وا می دارد آن عظمت و شكوه و نوعی احساس نزدیكی به ائمة اطهار و معبود یكتا است و همین احساس باعث شده كه افراد برای ادای دین خود و ادای نذرهای خود چیزهایی از قبیل قالی،قالیچه و...   را به این مسجد اهدا نمایند.

این مسجد در طول زمان بدفعات مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است و اداره ی حفظ آثار باستانی استان آذربایجانشرقی وظیفه حفظ و مرمت آن را بر عهده گرفته است و برای جلوگیری از رطوبتی كه درپای دیواره های ساختمانی مسجد بوده و طول عمر مسجد را شدیداً مورد تهدید قرار می دهد اطراف دیواره ها اقدام به كانال كشی نموده تا از پیشرفت رطوبت جلوگیری شود.

 

پل دختر میانه

 

پل دختر میانه - گیز کورپوسی.jpg 

 

در دامنه شرقی قافلانكوه روی آب قزل اوزن به فاصله 20 کیلومتری شهر میانه پلی بنام پل دختر بنا شده كه دارای سه چشمه یا دهنه ای محكم ومرتفعی است این بنا در تاریخ 10 دیماه 1310 تحت شماره 87 جزو آثار ملی به ثبت رسیده ونمونه ای از پلهای محكم ومعتبر وقدیم است كه تاریخ ساختمان اصلی آنرا باید متعلق به قرن هشتم هجری دانست .

در طرفین پایه وسطی كتیبه  آجری وجود دارد به شكل مربع كه پهلوی آن 2 متر و خط نسخ می باشد . در داخل پایه ها اطاقك هایی نیز ساخته شده كه حكایت از ظرافت ودقت بنا می كند خط كتیبه تماماً محو واز بین رفته ومسلماً متن آن شامل تاریخچه پل بوده وضمناً كتیبه دیگری از سنگ مرمر ، خط نستعلیق درسمت چپ وجود دارد كه امروزه از‌آن خبری نیست .

این پل كه یك چشمه از‌آن بكلی ویران شده بود توسط دختری بنام شاه بیگم تعمیرگردیده و شاید به همین جهت این پل را پل دختر نامیده اند . پل دختر در زمان تسلط دموركراتها بر آذربایجان  ( 1324 هـ . ش ) در اثر مین گذاری تخریب شد یعنی دهنه‌ی وسطی پل بكلی فرو ریخت بعداً این پل توسط ارتش ایران وبوسیله ی حمید سیاح وزیر راه افتتاح شد .

پروفسور پوپ در كتاب معروف خود به نام بررسی هنرهای ایران چنین نقل می كند . شاید زیبا ترین پل موجود در ایران همان باشد كه بر روی رودخانه ی قزل اوزن در جنوب میانه بسته اند . نسبت پل به بستر رودخانه چنان با شكوه است كه از نظر زیبایی منظره ی بدیع آن با معماری سنتی ایران برابری می كند .             

فضای طاقها از سطح معمول آب كمی بالاترقرارداردواگرچه رفته رفته جمع وجورتر میشوند ولی روزنه های جبرانی برای موارد ضروری  پیش بینی شده  است .  این ها با مساحت آجری درسطح پائین تری ازسطح قوس قراردارند.پایه های پل را باروكاری های زیبائی كه شباهت به سبك گوتیك دارد استحكام بخشیده اند گل بندیل ها بارها مرمت شده و شكافهای كهنه نمودار این است كه پل بارهااز زلزله صدمه دیده است.

تاریخ بنای پل به اواخر قرن پانزدهم می رسد اگرچه مصالح ساختمانی آن را میتوان مربوط به روزهای اخیردانست ولی سنگ بنای پل احداث آنرابه سال1475-1484 نشان میدهد.نوشته سنگ بنا خواندش رابرای كتیبه شناسان امر مشكلی كرده است.  ولی اسم معمار وحاكم وحامی اوچنین ثبت شده است:

حاجی عباس بن الحاج محمودبن محمدبن العباس القزوینی و محمدروان بن عثمان     القزوینی  درعین حال كه شنیدید درحدود سال 1882 این تاریخ را خوانده وی همچنین نام حامی را نیز خوانده است. پروفوسور پوپ پس در ذیل همین مطالب می نویسدكه آقای فیوی  كه ازروی تصاویر  كارمی كرده نظر سنتیدلر را تائید واسم بنارا نیزخوانده است. سپس پروفوسور پوپ به نظریه موریس اكوتز بونه اشاره كرده و چنین شرح می دهد.اكوتزبونه در توصیف سفری به ایران صحبت ازكتیبه ای دركناره ها می كند  كه نشان می داد  این بنا بوسیله یكی ازاهالی قزوین برپاداشته شده واین كتیبه به ستون هشتم نسبت داده میشود دورتا دور طاق اصلی با خط كوفی آجركاری شده بود.

سنگ بنای دیگر تاریخ و مرمت پل را بوسیله شاه بیگم و به سال 1517 (923)نشان می دهد.دراواخر قرن هجدهم پل دختر بوسیله آقامحمدخان قاجار تعمیر شده است. درحدود چهل سال قبل معماری از اهالی تبریز كه دراین كارها مهارت داشته پل راتعمیر كرده بود.

مادام دیالافوا كه درسال 1881 میلادی كه ازراه تركیه و قفقاز به اتفاق شوهرش كه دانشمند وباستان شناس معروفی بود ،به ایران آمده بود.به مطالعه دربارةآثارتاریخی قدیمی پرداخته ودر بارةپل دختر نیز مطالبی را ذكركرده است.دیولافوا دربارةپل دختر چنین می‌نویسد : این پل دارای طاق بزرگ و هندسی شكل است بطول 24 متر وطرفین آنهادرطاق مسطح دیگری است كه هریك 71 متر طول دارد وآب اززیر آنها با عمق زیادی میگذرد و عبوراز رودخانه درمدت شش ماه از سال امكان پذیرنیست.طاق بزرگ مركزی دارای كتیبه ایست با حروف طلائی كه درروی زمینه آبی رنگ تیره  برجسته دارد این كتیبه قشنگ با رنگ آجرهای كهنة پل هماهنگی دارد ومجموع بنا كه درمیان دو كوه واقع است عظمت مخصوصی می دهد.

نقشه این بنا بسیار منظم وبا كمتر مهارت ترسیم شده است وبسهولت می توان از پل عبور كرد وخلاصه درتمام اوضاع آن هوش خردمندانه وفكر استادانه ای  دخالت داشته است.مهارت استادی آن ازاینجا معلوم می شودكه پایه ها را طوری ساخته كه میتوانند سنگینی طاقها را تحمل نمایند.واین پایه هابه ریشه ای تكیه دارند كه در بالای آن قوس مضاعفی است  و می تواند در تمام نقاط با سنگینی سقف مقاومت نماید وفشار مصالح همه جا متناسب باشد كتیبه ای كه آنرا زینت داده است ممكن است تاریخ بنای پل را معین كند ولی طغیان به اندازه ای بودكه نزدیك شدن به آن وخواندن عبارات ممكن نبود وحتی بادوربین هم نمی شد فارسی آنرا خواند بهرحال چون آنرا با ابنیة نظیر خودش مقاسیه كنیم .میتوان قریب به یقین حدث زدكه درنیمةقرن دوازدهم ساخته شده است.قارونیه مشاهدات خودرا ازپل دختر بدینگونه شرح می دهد. این پل تمام ازآجر وسنگ  ساخته شده وطاقهای آنرا از داخل كنده اند این پل درنزدیكی كوه بلندی واقع شده است .

جملی كارزی كه درزمان سلطنت شاه سلیمان صفوی به ایران مسافرت كرده ضمن عبور از قافلانكوه وسفرنامه اش چنین می نویسد: " دامنةقافلانكوه بسیار طولانی وبتدریج به رودخانةقزل اوزن منتهی می شود این پل درزمان صفویه ودر عهد شاه عباس كبیر ساخته شده است ".





طبقه بندی: تاریخ و جغرافیا، 
نوشته شده در تاریخ 1389/04/24 توسط blogçi


 ۲۴تیرماه اکیپ برنامه صبح بخیر ایران شبکه اول سیما ضمن حضور در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه، برنامه خود را به صورت زنده پخش کردند.

عکس های ارسالی: زهرا ایلداری خبرنگار افتخاری قافلان





طبقه بندی: اخبار، 
.: Weblog Themes By Pichak :.


(تعداد کل صفحات:3)      1   2   3  

تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
قالب وبلاگقالب وبلاگ