تبلیغات
آذربایجان،آنا وطن - نگاهی به تاریخچه و پیدایش پ. ك. ك و پژاك (بخش اول) ــ اورمولو تایماز
قالب وبلاگ قالب وبلاگ

آذربایجان،آنا وطن
 
qaflansəsi- قافلان سسی به علت تغییر آى پى صحفه اول وبلاگ توسط مخابراط دسترسى حتى با فیلتر شكن ممكن نیست،براى

به وبلاگ من خوش آمدید
 

 

تبریز سسی : مقدمه:

نیروهای امپریالیست و در راس آن انگلیس بدرستی میدانستند كه تركیه بزرگ و قدرتمند اجازه عرض اندام به غرب را نخواهد داد .

 سال های جنگ دنیای غرب ( فرنگی ها ) با ترك های سلجوقی كه به جنگ های صلیبی مشهور شد این تفكر را در دنیای مسیحی نهادینه كرد كه بایستی ترك ها را از صحنه سیاست دنیا حذف نمود . جنگ جهانگیر اول زمینه و بهانه چنین آرزویی را محقق ساخت و به تجزیه دولت عثمانی یعنی بزرگترین امپراطوری جهان منتهی شد . قرارداد سور متضمن جدایی بالكان ، آدلیا (قسمتی از ایتالیا)، كشورهای شمال آفریقا ، شبه جزیره حجاز ، عراق و سوریه از تركیه شد . در این معاهده استعماری كشوری كردی نیز پیش بینی شده بود . اما با ظهور آتا ترك و شروع جنگ بزرگ میهنی وطن پرستان ترك با شش كشور دنیا كه كشورهای غالب جنگ و متحدین آنها بودند درگیر و در نهایت آنادولی و تراكیا از لوث اشغالگران پاك و كشور نوین تركیه متولد شد . بدین ترتیب معاهده سور(sevr) ملغا و معاهده لوزان به دشمنان ملت ترك تحمیل شد . در شرایط جدید آرزوی دولت كردی برباد رفت .  قیام عشایر کرد علوی در سال 1920 برای محقق ساختن چنین دولتی بود(غائله درسیم) . بعد از امپراطوری عثمانی یعنی از شروع جنگ جهانی اول غرب به منظور تثبیت سیاست تجزیه طلبانه در خاورمیانه مسئله جدایی طلبی اكراد را ترویج داد و احزاب و گروههای متعدد کردی با گرایش و اندیشه های خاصی شکل گرفتند و ترکیه با موقعیت خاص استراتژی و در محدوده جغرافیایی خاورمیانه برای ناتو اهمیت خاصی داشت . لذا شوروی نیز برای آسیب پذیر کردن خط مقدم ناتو ، جمعیت شرق و جنوب شرق ترکیه را تحت عنوان نهضت های رهایی بخش سامان داد که البته محرومیتهای فرهنگی و فقر اقتصادی نیز موجب گرایش گروههای کردی به سوی مکتب مارکسیسم شد که تمامی معضلات خود را ناشی از ترک ها می دانستند . کردهای معارض که غالبا چپ گرا بوده و با حمایت شوروی سازماندهی می شدند در جنگ سرد به عنوان اهرم فشار به نفع شوروی فعالیت می کردند. 

شکل گیری پ.ک.ک در ترکیه

تعدد ریشه های نارضایتی داخلی و خارجی در ترکیه خصوصا کردستان ترکیه موجب پیدایش گروههای متعدد شبه نظامی و چریکی در این منطقه شده بود که بدون تردید حزب کارگزاران کردستان (پ. ک. ک ) بعنوان افراطی ترین و موفق ترین جنبش کردی در دهه های اخیر مبارزات کردستان ترکیه ظاهر شده است .

در سال1970 تفکرات افراطی و اندیشه های عبدالله اوجالان معروف به « آپو » به معنی عمو شکل می گیرد . آپو در دانشگاههای ترکیه بعنوان دانشجوی علوم سیاسی به بحث و بررسی درباره اوضاع کردستان ترکیه می پردازد و با تلاش و رهبری وی گروه دانشجویی و شاخه جوانان انقلابی احزاب در ترکیه شکل می گیرد و نفرات آن گروه را اکثرا کرد زبان و بعضا ترک زبان و روشنفکران و دانشگاهیان تشکیل می داد که « حقی کارا» و « عبدالله اوجالان » هسته اصلی و مرکزی آن گروه بودند . این افراد جلسه ای در آنکارا تشکیل می دادند که به تجمع و گردهمایی « دیکمان » مشهور شد و به دو توافق دست یافت :

1-      بازگشت به میهن

2-      شروع مبارزه ایدئولوژیکی و تنظیم و سازماندهی پس از بازگشت به کردستان.

گفتنی است که پس از مدتی با همت فارغ التحصیلان دانشکده علوم سیاسی و به رهبری اوجالان گروهی با نام «انجمن تحصیل کردگان دموکرات وطن پرست آنکارا»  اعلام موجودیت می کنند و در سال 1974 این گروه نام خود را بر اساس ایدئولوژی که انتخاب کرده بودند به « apousk» یعنی پیروان آپو تغییر دادند .

در سال 1975 این گروه به طور مخفی با تبلیغات سیاسی مردم را علیه دولت تحریک می کردند و در سال 1977 تحت عنوان « مسیر انقلاب کردستان» منشوری را منتشر کردند که در همین سال دولت با خطرناک اعلام نمودن این گروه به وسیله سازمان استخبارات و اطلاعات ترکیه (MIT) سازمان ستاره سرخ را برای مقابله با این گروه سرکوب هرگونه آشوبی تشکیل دادند که این سازمان با نفوذ در داخل اعضا گروه رهبر و اداره کننده گروه یعنی حقی کارا را به قتل رساندند که پس از او هدایت آن به اوجالان واگذار شد . در 27 نوامبر 1987 در روستای فیس کنگره ای تشکیل و حزب کارگران کردستان P.K.K رسما بنیانگذاری شد . اوجالان در اواخر سال 1979 به لبنان (دره بقاع )  رفته و در آنجا به آماده کردن مکان و محیط برای تعلیم و آموزش افراد نیروهای انقلابی جهت مبارزه پرداخت و تا پایان سال 1979 حدود صد نفر هه وال (یار و رفیق ) جذب و به لبنان فرستاد تا پایگاههای فلسطینی زیر نظر خود آموزش ببینند . در سال 1980 در اثر درگیری های متعدد بین چپ ها و راستگرایان و ناتوانی دولت ضعیف حاكم ژنرال كنعان اورن با یك كودتا قدرت را در دست گرفته با اعمال وضعیت فوق العاده و حکومت نظامی همه گروهها و احزاب چپ گرای کرد سرکوب شدند. عده ای فرار ، عده ای تبعید و عده ای نیز زندانی شدند . در این مدت که سه سال  طول کشید عده ای از افراد حزب پ.ک.ک تسلیم نشدند و حتی به خارج هم  فرار نکردند از جمله آنها چهار (هه وال ( بودند که دست در دست هم خود را به آتش کشیدند اما تسلیم نشدند و یا اینکه عده ای در زندان دست به اعتصاب غذا زدند . در سال 1982 کنگره دوم پ. ک. ک در لبنان تشکیل شد و جنگ چریکی (گریلا ) تصویب گردید ، آنها به کردستان بازگشتند و در سال 8-1983 عملا وارد فاز نظامی و جنگ مسلحانه شدند و با انجام عملیات های نظامی در استان های غازی آنتب ، سییرت و باتمان قیام مسلحانه را شدت بخشیدند که ابته ارتش ترکیه موفق شد با دستگیری و زندانی و اعدام تعداد زیادی از اعضای حزب از جمله برخی از اعضای کادر رهبری ، ضربات سختی بر آن وارد کند و در مقابل ، رهبری حزب برای ترمیم جراحات وارده، بدنه حزب را گسترش داده و آن را تا حدود ده هزار نفر نیروی مسلح ارتقاء داد تا جائیکه در کنگره سوم در سال 1986 که در لبنان تشکیل شد دستور تشکیل ارتش به اصطلاح آزادی بخش کردستان (ARGK) صادر گردید . بعد از جنگ نفت در سال 1991 و شکست عراق و مطرح شدن کردستان آزاد در عراق توسط اتحادیه میهنی کردستان و بارزانیها ، انگیزه جدایی طلبان کرد در مناطق کردنشین چهار کشور عراق ، ایران ، سوریه و ترکیه با چاپ و انتشار نقشه کردستان بزرگ فزونی یافت و حزب پ.ک.ک برای رسیدن به استقلال با انگیزه قوی تر اقدامات نظامی خود را قوت بخشید و قسمتی از تجهیزات خود را از سوریه و لیبی و البته ایران كه به بازی دوجانبه دست زده بود تهیه نمود و به صورت گسترده به آموزش نیرو ها پرداخت و از سال 1371 با انجام دهها مورد عملیات کمین ، حمله به تاسیسات و مراکز نظای و مین گذاری توانستند تلفات سنگینی بر نظامیان ترکیه وارد نمایند . گفتنی است طبق آماری که روزنامه اطلاعات اخیرا منتشر کرده است پ.ک.ک بیش از 37 هزار نفر از مردم ترکیه را که بیشترشان غیر نظامی بوده اند در درگیری های نظامی از بین برد . همچنین از طرفی پ .ك ك در کنار اقدامات مسلحانه خود با در اختیار داشتن یک شبکه تلویزیونی (روژ تی وی)از نظر فرهنگی و تبلیغی و سیاسی نیز فعالیت داشته و توانسته با نفوذ در بین مردم کرد و حتی شخصیت های سیاسی و دولتی در منطقه کردستان ، هر وقت اراده نماید مردم کرد را علیه حکومت بسیج نماید و با انجام راهپیمایی، تظاهرات و اعتصاب در شهرهای کردنشین از حاکمیت امتیاز اجباری بگیرد و فشار روانی بر حاکمیت وارد سازد .

آشنایی با آپو و آپوئیسم :

آپو کیست ؟

آپو به معنی عمو همان عبدالله اوجالان است که در سال 1947 در روستای لیجه متولد شده است . وی همواره از پدر خود با نفرت یاد می کرد و به جهت داشتن روحیه پرخاشگری در مقابل خانواده خود طغیان نموده و و به دلیل خشونت از روستایشان هم فرار کرد . آپو نظر موجود جامعه ی خود را به شدت نفی می کرد و برای خود رسالت رهایی بخش قائل بود و خود را منادی نسل کرد می دانست ، از عقاید دینی با نفرت یاد می کرد و آنرا عامل عقب ماندگی می دانست . اوجالان در سال آخر دبیرستان گرایشات کمونیستی پیدا می کند و خود را یک کمونیست و همردیف لنین ، استالین و پائولوس معرفی نمود

آپوئیسم و مبانی معرفتی :

آپوئیسم تنها راه کسب معرفت را حس بشری می داند و در تحلیل مبانی معرفتی نوعی آزمون پذیری تجربی را می پذیرد و وجود نظام غیر مادی را نفی می نماید و مذهب را نوعی قید وابستگی و عقاید مذهبی را حاصل تفکرات سنتی بشر و غیر عقلانی می داند و تمامی مظاهر معنوی انسان  را کاذب و غیرقابل قبول می شمارد و دین به طور عام و اسلام به طور خاص را افیون جامعه ، عامل ایست تمدن ، مظهر عقب ماندگی ، عامل بردگی زن ، عامل نظام طبقاتی ، توجیه گر ظلم و اجحاف اجتماعی می داند . آپو به نوعی به نژادپرستی فاشیستی اعتقاد دارد و مروج تفکر نژاد برتر می باسد و مبانی اخلاقی جامعه را حاصل نظام توتالیتر می داند و مانند مارکسیسم به پیدایش تصادفی نظام هستی معتقد می باشد آپوئیسم همچنین به تضاد پدیده ها ، دیالکتیک ، رو بنا بودن دین ، دولت ، اخلاق خانوده ، اساسی بودن نقش اقتصاد ، تکامل تاریخ بر مبنای ماتریالیسن معتقد می باشد ، ولنگاری لیبرالیسم را می پذیرد و با الهام از لیبرالیسم ، دموکراسی را مطرح و سودگرایی وحشیانه لیبرالیسم را منطقی می داند . آپوئیسم ملیت را بهانه تمرکز قدرت ، عامل تضاد ، سرکوب کننده جریان های مردمی ، نفی کننده حقوق اقوام و نتیجه استعمار خارجی و استبداد داخلی عنوان می کند .

آپو با توجه به علاقه ای که به جنس زن دارد قید اخلاقی زن را رد می کند و حجاب و هر نوع پوشش زنان را نوعی اسارت می داند و به اشتراک جنسیتی اعتقاد دارد و نظم خانواده را نوعی نظم استبدادی می داند، نظم عشیرتی در کردستان را نیز عامل استبداد دانسته و تنها حرکت آزادی بخش در کردستان را از حرکت های خود می داند و جنگ کرد با کرد را مجاز دانسته و مبارزه را تنها د رچارچوب ایده ی خود قبول دارد و نجات خاورمیانه را در گرو نژاد خیالی کرد و برتری نژاد کرد می داند .

آپوئیسم معتقد است قرابت و نزدیکی خاصی بین برگزیدگان فرزندان بنی اسرائیل و کرد وجود دارد و آن را نژاد برتر می داند و برای کرد نقشی مانند یهود و ایدئولوژی صهیونیسم قائل می باشد و تفکر آپوئیسم محصول فلسفه فکری مبتنی بر بینش صهیونیسم است و معتقد است آنچه تا کنون ماموریت صهیونیسم بوده باید به کرد واگذار شود و باید گفت آپوئیسم و صهیونسم با تفکر موجود محصول نظام فکری تولید شده از دستگاههای جاسوسی بین المللی می باشد . 

نتیجه اینکه تفکر آپوئیستی با شاخه ها و جهت گیری ها و نگاه تحلیلی خاص به تاریخ و جامعه فعلی و آینده ، ترسیم کننده واقعیتی تلخ در آینده خاورمیانه است . بدین معنی که با توجه به قرابت نژادی و فکری که با صهیونیسم و یهود دارد و ترسیم سرنوشت مشترک با قوم یهود و اعتقاد به برتری قوم کرد حتی نسبت به قوم یهود دارد نوعی نژاد پرستی پان کردیسم را دنبال می کند که ضمن نفی اصول ثابت و پایه دار نظام اجتماعی در سطح خاورمیانه ، از جمله دین به طور عام و اسلام به طور خاص و شیعه بطور اخص ، ملت و غیرت ملی ، نفی نظام خانواده و ترویج نوعی بی بند و باری جنسی به نام دفاع از حقوق زن ، درصدد است با توجه به تحولات موجود خاورمیانه از جمله حضور امریکا در منطقه خاورمیانه و نگاه مثبت نسبت به این حضور در کنار طرح خاورمیانه جدید آمریکا و همسانی نظام کنفدرال و فدراتیو آپوئیسم نوعی همسانی و با دقت بیشتر نوعی انطباق عملی بین نظام پیشنهادی آمریکا و نظام پیشنهادی آپوئیسم به چشم می خورد .

آپوئیسم و ادیان :

برای آشنایی با شخصیت آپو که با فریبکاری از مردم دیندار کرد برای امیال شخصی خود هزینه می کند بخشهایی از کتاب او به نام “دفاع از یک خلق ” را برای نمونه ذكر می كنیم:

اسلام رادیکال و روی آوری مجدد به قالب اسلام نیز در مقابل بزرگترین حمله جهانی کاپیتالیسم غیر از گرایشات و جنب و جوشهای انتحاری ناشی از نا امیدی و درماندگی ، معنای دیگری ندارد

دو پیامبر اخیر(محمد و عیسی ) زمینه پیدایش دولت فئودالی را فراهم کرده اند ” و ” سازشکاری طبقاتی عیسی در واقع یک انقلابی رادیکال طبقاتی می باشد ، در مسیحیت بویژه در مرحله دولتی شدن ، آریوسگرایی نماد مقاومت طبقاتی مستضعفان می باشد . همان گرایش در اسلام و هنگام تبدیل شدن مذهب سنی به دولت جریان می یابد” آیه ها و سنتهایی که محمد در معنای (به خدا شرک نورزید ، در کار خدا دخالت نکنید ، خدا از همه ما حساب خواهد خواست اما به کسی حساب نمی دهد) بر زبان رانده ، آگاهانه یا ناآگانه موجب گشودن راه به روی سیاست دولتهای سلطنتی ، پادشاهی و امارتی قرون وسطی شده است . قرآن از این منظر یک بیانیه (مانفست) دولت است ”

” اگر خاورمیانه توسط تمدن اسلام به مقاومت بپردازد غیر از سمبلیک بودن کاری از پیش نخواهد برد . اسلامیت حداکثر تولید و بهره خود را در قرن ۱۲-۸ ارائه کرده است . پسماندهای ان پوسته ای بیش نیست ”

شیوه های عمل پ. ک. ک در اوایل شکل گیری

1)      تدوین وابلاغ تمام مقررات حزبی بوسیله عبدالله اوجالان و عدم توان سرپیچی از دستورات رهبری از سوی اعضا

2)      تهدید به مرگ افرادی که قصد خروج و یا انشعاب از حزب را داشتند .

3)   معرفی پ.ک.ک بعنوان تنها حزب حاکم مطلق سیاسی در منطقه و پذیرا نبودن هیچگونه فعالیت حزب و یا سازمان هم عقیده در منطقه

4)      عدم اعتقاد به شیوه های مبارزات فرهنگی و مسالمت آمیز

5)      شناسایی ، تهدید و قتل خبرنگارانی که علیه پ.ک.ک مطلب می نوشتند .

6)      متوسل شدن به خشونت جهت رسیدن به اهداف خود

7)      نفی روابط آزادانه اعضا حزب با عناصر مونث و تیرباران طرفین

8)      ممنوعیت و مجازات برای شرب خمر و مواد مخدر

9)      پارتیزانی و چریکی عمل کردن به عنوان تاکتیک حزب

10)   تلاش برای ضربه زدن به صنعت توریسم جهت متضرر کردن دولت ترکیه

.: Weblog Themes By Pichak :.


تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
قالب وبلاگقالب وبلاگ